Nyheter

Cartier är en juvelerarfirma som grundades av Louis-François Cartier i Paris år 1847. Varumärket förknippas ofta med smycken, parfymer och pennor, men rent historiskt är det ändå deras armbandsur som sticker ut mest.

När man talar om lyxiga klockor talar man ofta om status. Men en klocka av det här slaget handlar minst lika mycket om funktion, hantverk och mode.

För alla typer av varumärken är det viktigt med en tydlig identitet som bidrar till att varorna sticker ut i konkurrensen. Inom mode- och accessoarbranschen är detta ofta helt avgörande för olika produkters och kollektioners framgång.

Rolex är kanske den mest namnkunniga tillverkaren av exklusiva klockor. Varumärkets popularitet bidrar också till att många oseriösa aktörer väljer att göra kopior av klockorna som de sedan försöker få sålt, inte sällan till uppseendeväckande låga priser.

Kvalitetsklockor som Patek Philippe, Rolex och Cartier har som bekant en lång historia bakom sig, och även du som har en Chopard klocka på armen kan vara säker på att urverket har hantverksmässiga kopplingar till 1860 då företaget grundades.

Exklusiva klockor är inte bara en lyxig accessoar. Det är resultatet av ett gediget och ambitiöst hantverk som kräver gedigna kunskaper inom alltifrån design, material och funktion. Tillverkning av urvek är ett så avancerat, detaljerat och högteknologiskt arbete att det ofta utförs av maskiner. Men automatiseringen har inte slagit igenom i alla delar av branschen. 

Liksom alla andra accessoarer, kläder, skor och andra modeprodukter styrs också klocktillverkarna av olika trender. Material, funktioner, storlek och innovation är alla viktiga ingredienser i urmakeri och utvecklingen av klockor. För den som vill följa utvecklingen är det en självklarhet att delta i mässan Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) som arrangeras varje år.

Digitaliseringen har inneburit många förbättringar och en ny nivå av komfort för många av oss. Men utvecklad teknologi är inte alltid den mest önskvärda lösningen. Ibland söker vi något annat och då kan ett klassiskt, gediget hantverk tillföra helt nya dimensioner, både ur designmässig och funktionell aspekt.

Nya Deep Sea D-blue dial.
44mm 

 

Följ Formel 1 tävlingarna på Viasat och TV10. Rolex är en stor sponsor och vi har därför valt att på hemmaplan i TV presentera tävlingarna som Rolex återförsäljare under 2014.

Vi välkomnar vårt nya märke Hublot. Innovativa och nyskapande med en vild blandning av material.

Kom in och prova!

http://www.hublot.com/en/

 

Delivery time Augusti- September 2014

Nya Rolex GMT med blå/röd keramisk ring i vitguld. Se mer Rolex nyheter i bifogad broschyr.

custom essay